Teaching English as a Foreign Language 

http://KALID.ir

Subject Matters

Archive

Extra Pages

Statistics

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • این ماه :
  • ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • بروز رسانی :

بسم الله الرحمن الرحیم

کنکور 88- هنر

سوال اول  شنبه 10 مرداد 88

سلام. بر اساس وظیفه ای که خودم برای خودم احساس می کنم بریم سراغ بچه های هنر. امروز سوال اول کنکور هنر در درس زبان را با هم بررسی می کنیم. سوال از این قرار است:

The earthquake caused………………….destruction that the bridge was no longer usable.

a) so heavy       b) too heavily         c) such heavy       d) very heavily

فکر می کنید جواب کدام یکی باشه؟ اکثر بچه ها بین گزینه های اول و سوم می مونند. حالا بریم ببینیم کدوم درسته و چرا؟ نکته ای که اینجا باید بهش توجه کرد اینه که بعد از جاخالی کلمه destruction از لحاظ دستوری اسم است. خوب چه فرقی بین  so  و   such  است؟ هر جفتشون تاکید می کنند بر معنی قید یا صفت. یعنی می شه جای هم دیگه به کارشون برد؟ نه نمی شه.

So  قبل از صفت یا قید قرار می گیره. مثل so stupid   /   so quick    /    so nice    /    so quickly

Such قبل از اسامی قرار می گیره گرچه اون اسم می تونه صفت داشته باشه یا نداشته باشه. مثل: such a story   /  such people    /   such nice people   /    such a stupid story

یک ساختار دیگه هم هست که می شه با این دو تا بسازی از این قرار: such……..that……    /      so………that……..       که بعد از that    یک جمله دیگه می آوریم که عموما این جمله نتیجه ی جمله قبلی است.

در نتیجه با توجه به اینکه بعد از جاخالی destruction  داریم و این کلمه هم یک اسم است جواب صحیح گزینه سوم است. برای اطلاعات بیشتر می تونید به مطلب 32 مراجعه کنید. لینکش در انتهای مطلب هست. یا حق


سوال دوم   سه شنبه، 13 مرداد 88

سلام. در ادامه مباحث کنکور 88 می رسیم به سوال دوم بچه های هنر. مطلب این سوال به دفعات در کتابهای اینترچنج و بقیه کتابها بیان شده. البته به دلیل هدفی که این قبیل کتابها دنبال می کنند توضیحات گرامری آنچنانی ندارند. یه سوال: آیا هر جا ing دیدیم اون فعل حال استمراری است؟ امیدوارم جواب بدید "نه". –ing   دار بودن فعل همیشه نشانه حال استمراری نیست، یکی از نشانه ها هم مطلب 37 است که قبلا گفتم. یکی از چند مورد کاربرد فعل های –ing  دار که امروز به لطف خدا توضیح میدم صفت بودن است. بعضی وقتها به یک فعل  ing  اضافه می کنیم تا از اون کلمه یک صفت بسازیم.

یک راه دیگه ساختن صفت هم اینه که بیایم و به آخر فعل –ed اضافه کنیم. این مگه همون فرم گذشته فعل نیست؟ چرا هست اما اینجا کاربرد صفت داره. خوب یکی نیست بگه مگه تو بیکاری؟ مثه آدم بیا و مثه خیلی دیگه از فعلها با اضافه کردن بعضی پسوندها صفت بساز. بله اینم می شه. اما صفت ساختن اینجوری (یعنی با اضافه کردن  -ing  و    -ed ) یه فایده هایی داره.

به مثالهای زیر دقت کنید خیلی چیزها مشخص می شه.

My job is boring. I’m bored with my job.

My job is interesting. I’m not interested in my job any more.

My job is tiring. I’m always tired when I finish work.

My job is satisfying. I’m not satisfied with my job.

My job is depressing. My job makes me depressed.

همانطوریکه می بینید جملاتی که در آنها فعل با  ing  اومده در زمانهای استمراری نیست، اصلا دیگه فعل نیست بلکه در جایگاه صفت اومده و توصیف یک چیزی را می کنند. مثلا در همون اولی boring داره تو صیف شغل می کنه " شغل من خسته کننده است". در ردیف بعد هم خبری از گذشته نیست که بگیم به این دلیل فعل به صورت  ed آمده. اینجا هم دیگه فعل نیستند بلکه با گرفتن ed در جایگاه صفت قرار گرفتند و توصیف یک چیزی را می کنند. در همان جمله اول: " من از کارم خسته شدم".

تا اینجا گفتیم یکی از راه های ساختن صفات در انگلیسی اضافه کردن  ing  و ed به آخر فعل است. این دو نوع صفت چه فرقی با هم دارند؟ دسته اول (  ing  دارها) صفاتی هستند که حالت فعال / فاعلی دارند یعنی صفتی را که به چیزی نسبت می دهند اون چیز کننده اون کار یا باعث اون حالت است. مثه" شغل من خسته کننده است" و یا " فیلم جذاب است" .  که خسته کننده بودن / جذاب بودن را به شغل / فیلم نسبت می دهند. اما دسته دوم که با ed ساخته می شوند صفاتی هستند که نشان می دهند موصوف آنها پذیرنده / تاثیر پذیر چیزی است " من از کارم خسته شدم" و یا " من جذب فیلم شدم". 

تا اینجا گفتیم که صفات  ing در مورد خود یک شخص / شی .... توضیح می دهند اما صفات ed  در مورد چگونگی احساس فردی درباره اون شخص / شی .... توضیح می دهند. در انگلیسی به اون  ing  دارها می گند  Present Participle و به اون ed   دارها هم می گند  Past Participle. یک نکته دیگه هم باید بگم و اون اینه که افعال انگلیسی بعضی هاشون با قاعده هستند و بعضی ها شون بی قاعده. افعال با قاعده ( اونایی که برای فرم گذشته ed می گیرند) فرم گذشته و  Past Participle  یکسانی دارند. اما افعال بی قاعده فرم سوم شان (مثه go/went/gone) همان Past Participle  است.

چند تا مثال دیگه می نویسم و سرانجام هم سوال کنکور هنر. یا حق

Julia thinks politics is very interesting.  

Julia is very interested in politics.

 

Did you meet anyone interesting at the party? 

Are you interested in buying a car?

 

It was quite surprising that he passed the examination. 

 Everybody was surprised that he passed the examination.

 

The film was disappointing. I was disappointed with the film.

The news was shocking. We were very shocked when we heard the news.

 

The jokes were ……….to most of the children, so they got …………. .

a)amusing –amusing  b) amusing – amused  c) amused –amusing d)amused–amused


سوال سوم دوشنبه 18 مرداد 88

سلام و وقتتان بخیر. سوالات کنکور هنر را تا سوال دوم بررسی کردیم و امروز می رسیم به سوال سوم این رشته. به سوال نگاه کنید:

The bus ……………………ten minutes ago, but it didn’t.

a) must arrive    b) should arrive   c)must have arrived     d) should have arrived

خیلی جالبه. امسال در هر چهار رشته انسانی تجربی ریاضی و هنر نمونه ای از این سوال بود. جهت توضیحات بیشتر لطفا مراجعه کنید به قسمت دنبالک ها در همین مطلب. یا حق

مطلب 39 36 و 33


جواب سوال متن 37

سلام. در مطلب 37  سوالی مطرح کرده بودم از این قرار که چرا در سوال کنکور گزینه C  صحیح نیست و جواب صحیح گزینه B است؟  همانطور که به خاطر دارید (اگر هم فراموش کردید لینک مطلب 37 آخر همین مطلب هست) گفتم اگر اون حرف ربط (which, who, that …) به همراه یکی از افعال  to be  باشه و هر دو تا شون را حذف کنیم اتفاق خاصی نمی افته. و همون فعل را می نویسم. مثال:

We will have to return the merchandise which is purchased yesterday.

We will have to return the merchandise purchased yesterday.

اما اگر اومدیم و بعد از اون حرف ربط فعل  to be  نبود و ما حرف ربط را هم حذف کردیم. حالا چی می شه؟ در این هنگام اون فعل به هر صورتی می خواد باشه فرقی نمی کنه  ing دار می شه. مثال:

The children who sat in the fancy restaurant found it difficult to behave.

The children sitting in the fancy restaurant found it difficult to behave.

چرا گزینه C نمی شه؟ گرچه خیلی هم انگاری درست به نظر می آید.

The doctor………..the sick child yesterday was very old.

a) examined           b) examining         c) who has examined          d) had examined

دو تا راه. از کل به جز. می آییم و این جمله را با حرف ربط می نویسیم. قبل از اینکه حذف بشه.

The doctor who examined the sick child yesterday was very old.

 همینطور که می بینید بعد از who فعل to be  نیست بنابراین فعل ما  ing دار اومده. این یک راه. راه دوم اینه که بپرسیم گزینه C چه زمانی است؟ حال کامل. که به فارسی می شه ماضی نقلی. و این زمان با تیکه دوم جمله ما که گذشته ساده است جور در نمی آید. اگر به جای was گفته بود is شاید می شد. یا حق

 

Latest Posts

Favorites

Holy Quran

Quran

جمکران

عرفان

موعود

دانلود مقالات رایگان

Asian EFL Journal

Exam English

Dictionary

TOEFL

Directory of Open Access Journal

Iranian Journal of Language Studies

ESL Library