Teaching English as a Foreign Language 

http://KALID.ir

Subject Matters

Archive

Extra Pages

Statistics

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • این ماه :
  • ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • بروز رسانی :

بسم الله الرحمن الرحیم

کنکور 88- علوم انسانی

سوال اول

پاسخ تشریحی سوال اول زبان عمومی کنکور سراسری علوم انسانی سال 1388

Does Mary know whom ----------at the party last night?

a)    they met              b)  they meet                          c)  do they meet                   d)  did they meet

جواب گزینه a.

چرا؟

چرایی خیلی از کارها از خود اون کارها مهمتره . شما چی فکر می کنید؟

چند تا نکته است که باید خدمتتون بگم. توجه کنید:

-          جمله چون با  DOES پرسشی شده نشان می ده که در زمان حال ساده است.

-          در انتهای جمله چون عبارت زمانی LAST NIGHT آمده نشان می دهد که این جمله گذشته است.

-          و اون WHOM می گه که مورد سوال آدمیزاد است(animate) و مفعول هم هست.

خوب حالا یکی نیست بگه فلانی اون دو تا مورد اول که کاملا با هم متفاوت هستند. حالت خوبه؟ آره حالم خوبه. اما نکته اینجاست که این جمله ی ما از دو تا جمله تشکیل شده به عبارتی پرسش غیر مستقیم شده. چطوری؟ دقت کنید:

They met Mr. X last night.

Did they meet Mr. X last night?

Whom did they meet last night.

گفتم که اون جمله از دو تا جمله تشکیل شده. فرض کنید تکه دوم این طوری بوده. که در اون آقای ایکس مفعول جمله است و جمله هم به زمان گذشته ساده است. و فعل ما هم به همون زمان.

بعد اومدیم و از اون یک جمله پرسشی yes/no ساختیم. با کلمه did . و فعل را هم به صورت ساده نوشتیم meet

 

در مرحله بعد اومدیم و واسه مفعول جمله یعنی آقای ایکس سوال ساختیم. و چون ایشان آدمیزاد هستند باید از whom استفاده کنیم. البته فرقی هم نمی کرد اگه از who استفاده می کردیم اما چون متن احتمالا رسمی بوده و کنکوری از اون استفاده کرده.

تا اینجا اگر دقت کنید جا خالی ما می شه did they meet یا همون گزینه چهارم. اما چرا گفتیم گزینه اول؟

چون سوال ما اینجا مستقیم نیست. و MARY  را دخالت دادیم. و قانونش اینه که وقتی سوال غیر مستقیم داریم قسمت دوم باید به صورت خبری بیاد نه پرسشی. به این مثالهای زیر دقت کنید و تا بعد یا حق.

The banks open at 8 a.m.

Do the banks open at 8 a.m.?

What time do the banks open?

Does he know what time the banks open?

She goes to work by bus.

Does she go to work by bus?

How does she go to work?

Do you know how she goes to work?

--------------------------------

سوال دوم

شنبه 20 تیر 88

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام امروز می ریم سراغ سوال دوم زبان کنکور سراسری 88 رشته علوم انسانی. عنوان کارمون می شه: ساختار علت و معلولی با so that.

خود so   بعضی جاها قید و بعضی جاها هم حرف ربط است یعنی برای اتصال دو تا جمله و معنی به کار می ره. سوال دوم رشته علوم انسانی هم سوالی است درباره so.

وقتی so  را قبل از یک صفت یا قید قرار دادیم ، معنای اون صفت یا قید را قویتر کرده ایم(بخش A).

 

حالا اگر اومدیم و so  را قبل از یک قید یا صفت قرار دادیم ( عین بالا) و بعدش  that  گذاشتیم اینجا می شه علت و معلول (بخش  B).  یادمون نره که بعد از THAT باید یه فاعل و فعل داشته باشیم یعنی یک جمله باشه. خوب ما جمله را ساختیم، حالا جای علت کجاست و جای معلول کجا؟ اون صفت و یا قید بعد از SO نشان دهنده علت است و اون  جمله بعد از  THAT معلول است. سوال در بخش C   است. سوالی داشتین یا ایمیل بزنید یا در قسمت بالای صفه پیام بگذارید و یا در قسمت نظرات وارد کنید.

یادتون نره در این ساختار به جای SO نمی شه از TOO   استفاده کرد. یا حق

A

He is difficult to understand because he speaks so quickly.

I like Tom and Ann. They are so nice.

B

She got up so late that she missed the bus.

The music was so loud that we couldn’t talk.

C

The teacher was ……………. tired that she couldn’t continue teaching.

a)    so                b) too                  c) such             d) very

------------------------------

سوال سوم

33    یک شنبه 21 تیر 88

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام. با بررسی این سوال سوالات دستور کنکور انسانی امسال تمام می شه و از مطلب بعدی به یکی دیگه از رشته می پردازیم ان شاءالله.

 

ما خیلی وقتها که به قدیم و روزهای گذشته فکر می کنیم ( ان شاء الله شما اینطوری نیستید) به کارها و اعمالی بر می خوریم که الان بعد از گذشت مدتی حالا یک ماه یک روز یک سال ،خلاصه، می گیم کاش انجام نمی دادم. و یا کارهایی که میگیم آهان اینکار و باید انجام می دادم اما انجام ندادیم. اینها را ما چطوری می تونیم به انگلیسی بگیم. خوب یکی ممکنه به شرطی ها اشاره بکنه یکی هم ممکنه به  WISH اشاره بکنه اما مورد ما اینها نیست( امروز). یکی از راههای بیان این مسئله استفاده از SHOULD  است. چطوری؟ اول میایم فاعل جمله را قرار می دیم بعدش هم SHOULD  را می زاریم و بعد از اون HAVE را قرار می دیم و بعد از اون   فرم سوم فعل (گذشته گذشته و یا Past Participle) را می نویسیم و بقیه جمله. این فرم سوم فعل را می تونید آخر تمام فرهنگ نامه ها پیدا کنید و یا اینکه آخر کتابهای دبیرستان هم هست. مثالهای این مورد در بخش A. در این بخش یک سری مثال هم با خود  Should هست که براتون جالب خواهد بود.

 

برای بیان احتمال و امکان وجود و انجام یک کار، یادتون هست از چی استفاده می کردید؟ بله(بخش B).  MAY  و MIGHT. که بعد از این دو تا فعل کمکی (آهان پس اینا فعل کمکی هستند) فعل ما به صورت فرم ساده – یعنی بدون S  سوم شخص و یا ed گذشته – می آمد. خوب حالا اگر بخوایم بگیم " احتمالا / شاید / ممکن این کار اتفاق افتاده باشه ( درگذشته) چی میگم؟" این می شه سوال سوم رشته علوم انسانی (بخش C ). از این ساختار استفاده می کنیم تا بگیم احتمالا / ممکنه این اتفاق افتاده باشه

Subject+ May / Might+ Have+ Past Participle

 اولی که نمی شه چون در مورد زمان حال داره صحبت می کنه چرا که نگرانی مرد از اینه که همسرش دارویی را احتمالا اشتباه مصرف کرده.

 A

It was a great party last night. You should have come. Why didn’t you? ( = you did not come but it would have been good to come)

I am feeling sick. I shouldn’t have eaten so much chocolate. (= I ate too much chocolate)

---Compare Should do and Should have done:

You look tired. You should go to bed now.

You went to bed very late last night. You should have gone to bed earlier.

B

A: I wonder why Kate didn’t answer the phone.

B: She may have been asleep. (=perhaps she was asleep)

C

A: What’s up? You look worried.

B: I am. My wife is sick. I think she ……………..wrong medicine.

        a) may take      b) should take        c)  may have taken        d) should have taken

 

Latest Posts

Favorites

Holy Quran

Quran

جمکران

عرفان

موعود

دانلود مقالات رایگان

Asian EFL Journal

Exam English

Dictionary

TOEFL

Directory of Open Access Journal

Iranian Journal of Language Studies

ESL Library